August 29, 2010

Every Dog Has Its Day

.
.
.
به نظرم وقتش رسیده که از افتخار کردن به اینکه پیژامه در اصل پای‌جامه است و یک کلمه‌ی اصیل پارسی، دست برداریم. حقیقتی وجود داره که باید با آن مواجه شد. ما سال‌هاست که به مردم دنیا هیچ نداده‌ایم. از ما هیچ خبر خوبی به جهان درز نکرده است. ما سال‌هاست که نه برای خودمان جالب‌ایم، نه برای دیگران. نمی‌توان به عوام دنیا ایراد گرفت که از ما می‌رمند و نمی‌خواهند درباره‌ی ما بیشتر بدانند. آویزان شدن از بیضتین کورش و تهیه کردن لیست از کارمندان میان‌مایه‌ی ایرانی در گوگل و ناسا، این «کمدی موقعیت» را که در آن گرفتاریم، خنده‌دارتر می‌کند. زیباترین چیزی که من از ایران دیده‌ام، «راهپیمایی سکوت» سال گذشته است. گاهی بهتره زیاد حرف نزد، فریاد نزد،‌ و منتظر موند. ضرب‌المثل‌ها معمولن غلط ان،‌ اما شاید نه این یکی: اوری داگ هز ایتز دی. روز ما هم فرا خواهد رسید.
.
ولی حالا که تا دم چشمه اومدین، صبر کنین تا خبر خوبی بهتون بدم. خانه هنوز هم اونقدرها سیاه نیست. هنوز هم چیزهایی هست که به عنوان «ایرانی» بشه سر رو بالا گرفت و بهشون افتخار کرد. چیزهایی که به زمان حال متعلق‌ان،‌ نه گذشته و آینده‌ی موهوم، و یونیک بودن‌شون با دلایل علمی و غیرعلمی به آسونی اثبات‌پذیره. من آب‌ها و خاک‌های بسیاری را درنوردیده‌ام و چیزهایی پیدا کرده‌ام که نمونه‌ی ایرانی‌اش، بطور مطلق و با فاصله‌ی بسیار، به تنهایی بر تارک جهان می‌درخشد:
..
نون، و بطور خاص نون بربری و تافتونی که تازه از تنور در اومده باشه. سوسیس و کالباس، و بطور خاص سوسیس آلمانی ساندویچی‌های مرکز شهر. قلمی‌جات، از قبیل خیار و خیارشور و بادمجون. شیرینی ناپلئونی و قطاب. از این میان، در مورد نون کتابی وزین در دست تالیف دارم. الکی


.
.

5 comments:

  1. شاید بیست سال دیگر باز هم امیدوار به اون روزمون مونده باشیم چون امروز خواستیم کسانی رو قهرمان کنیم که بنیه اش رو ندارن. باید در آرامش قهرمان بپروریم. اون روز، روز من نیست اگر کروبی و موسوی و امثالهم حرفی برای گفتن داشته باشند.
    والبته نمونه ایرانیه آزموسیس به تنهایی بر تارک جهان وبلاگها و شاید غیر وبلاگها می درخشه.

    ReplyDelete
  2. شما خودتم همینجوری.با تقریب خوبی ، بنا به افتخارات وبلاگ قبلیت الان اینجایی و خیلی ها میان تو وبلاگت .نمیتونی افتخارات مردم به گذشتشونو ازشون بگیری.نه در کلیت جامعه و نه در فردیت ادما.

    ReplyDelete
  3. آی گفتی آی گفتیَ از پیژامه گرفته تا نون قلمی!

    ReplyDelete
  4. اینجا که گفتی (الکی) یعنی عشق کردما...منم هی می گم بعدا فلان چیزو می گم و اینا اما فراخی اجازه نمی ده. شما لااقل روراستی با خودت

    ReplyDelete
  5. سلام .من از دوستان قدیمی وبلاگ قدیمی ات هستم . ولی خوشحالم که بعدازمدتها دلم هوای بلاگستان رو کرد و در اینجا پیدات کردم آزموسیس گرامی . انواع ترشیجات , لیمو شیرین , زولبیا , بستنی اکبر مشتی و ازگیل رو هم من اضافه میکنم . مثل همیشه نوشته هات دلنشینه چه این مدلی و چه به مدل قبلی . سبز باشی . شهره از خود باخویش

    ReplyDelete